FANDOM

”Tämä, ajatteli Kapura, oli juuri Zairyhiin luottamisen typeryyden ydin. Zairyh tiesi kaiken, mitä Kapura ajatteli, muttei toisinpäin. Todennäköisesti Zairyh kuunteli tarkasti tämänkin ajatusprosessin kulkua. Se oli kätevä varmistus siitä, ettei tullut petetyksi. Mutta Kapuralla sen sijaan ei ollut mitään takeita Zairyhin rehellisyydestä.”
— Kapuran ajatukset

Zairyh
Zairyh
Ei ole
Sukupuoli Ei ole
Tilanne Elossa
Ammatti Ei ole
Ryhmä Sitoutumaton

Elämäkerta Muokkaa

Zairyhin saari Muokkaa

Zairyh luotiin Zairyhin saarella epäselvissä olosuhteissa Joueran lajin toimesta. Prosessista ei tiedetä paljoa, mutta on mainittu, että Zairyhin mieli olisi jonkinlainen siivu tai kopio Jouerasta, joka projektia johti.

Jossakin vaiheessa luomisensa jälkeen Zairyh tuhosi Joueran lajin maanalaisen laboratorion ja tappoi tiedettävästi kaikki lajin jäsenet lukuunottamatta Joueraa. Saaren viidakko ja matorankylä myös paloivat, eikä Kapuran lisäksi tunneta muita eloonjääneitä.

Zairyh jäi elämään ja kasvamaan autioituneelle saarelle. Lopulta Kapura ja sekalainen klaanilaisryhmä saapui tutkimaan Kapuran menneisyyttä, ja Zairyh otti tulen toan tutkittavakseen. Kapuran mielestä paljastui muisto Jouerasta, joten Zairyh varasti tämän kehon ja lähti saarelta viimeistelläkseen Joueran lajin hävittämisen.

Joueran etsintä Muokkaa

Klaanissa Zairyh suoritti tutkimuksia lukemalla klaanilaisten mieliä ja lähti etsimään Joueraa. Kasvi taisteli Joueran liittolaista vastaan ja sai lisää todisteita siitä, että Jouera oli yhä elossa, muttei kuitenkaan onnistunut löytämään tätä.

Zairyh solmi liiton Kapuran kanssa ja aikoi käyttää tätä keskustellakseen Matoron mielessä oleilevan Itrozin kanssa sekä saadakseen haltuunsa Nimdan siruja avuksi taistelussa Joueraa vastaan.

Metru Nui Muokkaa

Matkalla Metru Nuille Kapura kolkkasi Matoron ja tarjosi Zairyhille tilaisuuden keskusteluun Itrozin kanssa. He solmivat sopimuksen, jossa Itroz paljastaisi Joueran olinpaikan vastineeksi Makuta Abzumolle päätyneestä sirusta.

Zairyh yhdisti voimansa pikselimössöksi räjähtäneen Joueran liittolaisen kanssa ja onnistui löytämään Abzumon, jolta sai haltuunsa Beetan solmittuaan tämän kanssa liiton. Zairyh suuntasi Metru Nuille, jossa hänelle muodostuisi tilaisuus varastaa Matoron hallussa oleva Epsilon sekä Metru Nuilta mahdollisesti löytyvä Delta.

Metru Nuilla Zairyh levitti juurensa saaren maaperään ja tarkkaili klaanilaisjoukon liikkeitä. Kapuran avulla hän onnistui saamaan saaren vahkikontrollijärjestelmän hallintaansa, mutta joutui pian ulosajetuksi systeemistä. Zairyh myös havaitsi mystisen ko-matoranin, joka onnistui katoamaan kasvilta huolimatta Zairyhin mielenvoimista.

Luonne Muokkaa

Zairyh keskittyy täydellisesti tehtäväänsä: Joueran tappamiseen. Tavoitteensa eteen Zairyh on myös valmis uhraamaan kaiken, mukaanlukien oman henkensä. Kasvi ei epäröi pettää liittolaisiaan, muttei toisaalta myöskään sekaannu asioihin, jos voi sitä välttää.

Kyvyt Muokkaa

Kasveja muistuttavana eliönä Zairyh pystyy kasvamaan hälyttävän nopeasti ja selviämään äärimmäisissä olosuhteissa, kuten veden alla. On epäselvää, mistä Zairyh saa energiaa toimintaansa, mutta tähän mennessä kasvi ei ole osoittanut tarvetta valoon tai ravintoon. Zairyhin on nähty hallitsevan kaikkia osia suurimassaisestakin kehostaan täydellisesti, mutta kasvi ei kykene jakautumaan useaan osaan tai liittämään irroittamiaan osia takaisin itseensä.

Zairyhilla on mittavat mielenvoimat, joista tunnetaan ainakin voimakas telepatiakyky. Hyvin suojattu mieli kuitenkin pysäyttää Zairyhin ajatustenluvun. Kasvin on nähty kykenevän mielensisäiseen taisteluun, mutta on epäselvää, kuinka voimakas todella on. Kapuraa Zairyh hallitsee melko helposti, mutta tämä voi johtua toan heikentyneestä mielestä tai runsaasta kontaktista.