FANDOM

Uskonnot ovat erilaisia johonkin yliluonnolliseen uskovia ryhmittymiä. Uskonnot on luotu useimmtien selittämään outoja asioita kuten maailman syntyä.

Mata Nuin usko Muokkaa

Mata Nuin usko on universumin hallitsevin uskonto. Se on levinnyt kaikkialle matoranien mukana, ja uskonnon perusajatus on se, että Mata Nui on kaiken hallitsija. Matoranit kiittävät Mata Nuita hyvistä asioista ja juhlivat Nimeämispäivää, jolloin Mata Nui antaa lahjoja matoraneille. Urheat matoranit nimetään uudelleen Mata Nuin nimeen.

Tärkeä osa uskontoa on tulevaisuuden ennustaminen tähdistä ja niiden tulkitseminen. Matoranit ja turagat tutkivat tähtimerkkejä ja tulkitsevat niitä ennustaakseen tulevaisuutta. Ennustuksen on havaittu monesti toimivan. Punasiella Tähdellä on oma merkityksensä Mata Nui -mytologiassa. Uskonnon symboleita on makaavan olennon näköinen Mata Nui -symboli (Ignikassa) ja Hau-naamio.

Mata Nuihin uskovilla on tiukat lait ja työntekoa kunnioitetaan. Lähes kaikki matoranit tekevät poikkeusketta töitä, Toat puolustavat maataan ja turagat opettavat asioita matoraneille. Tästä standardista poikkeaminen johtaa yleensä yhteisöstä karkoittamiseen. Uskonto ei kehoita omaan ajatteluun. Matoranit uskovat lähes sokeasti toia ja turagoita.

Kenties fanaattisin tätä uskontoa noudattava ryhmä on Mata Nuin Ritarikunta, joka katsoo oikeudekseen tappaa uskonnon ( = Mata Nuin) vastustajia.

Athlaisuus Muokkaa

Athlaisuus ja sen haarat ovat uskonto, joka uskoo jumala Athiin. Uskonto jakautuu moneen eri haaraan, ja tunnetuin niistä on Ath-Koron ja Klaanin lähisaarien alueen maltillinen Athlaisuus, joka painottaa Athin rakkautta ja Nimdaa. Uskonnon kannattajat ovat useimmiten matoraneja, ja he käyttävät itsestään nimeä soturimunkit. Heillä on erilaisia keihäitä ja seremonisauvoja puolustusvälineinä sekä palvontalaitteina. Athlaiset puhutvat myös oama kieltää, Athia.

Athlaisuuden radikaali haara on vallassa lähinnä Pohjoisen Mantereen syrjäseuduilla. Se on muukalaisvihainen ja fanaattinen soturijärjestö, joka on rakentanut valtavia taiteellisia monumentteja ja rakennelmia Athin hyväksi. He pitävät Atheonia yhtä tärkeänä kuin Athia, sillä Atheon luo tasapainon maailmaan.

Uskonnon symboliikkaan kuuluvat erilaiset Athin kaikkinäkevää silmää symboloivat kuviot sekä Nimda-sirut, joita on löydetty mm. Ath-Koron munkeilta, trooppisen saaren seremoniasauvoista ja erään saaren fanaatikkojen tekemästä kammiosta.

Muita ei-matoraneja, jotka uskovat Athiin ovat Itroz ja Paradox, sekä omanlaisia tulkintoja omaavat Abzumo ja Takadox

Rhakk'eladdismi Muokkaa

Rhakk'eladdismi on Zyglakien uskonto. Se on hyvin kulttityyppinen, ja jokainen zuglak on joko munkki, soturi tai orja. Rhakk'eladdismi uskoo Zyglakien olevan superrotu joka on kokenut vain vääryyttä aikojen saatossa. Zyglakit vihaavat erityisesti Mata Nuihin uskovia.

Rhakk'eladdismin ylijumala on vesijumala Rhakk'eladd. Rhakk'eladdilla on lonkeroita. Demoni on uskonnon hyvyyttä symboloiva voima, joka tulee maan pinnalle Rhakk'eladdin oikeana kätenä tuomaan valon maailmaan ja nostamaan Zyglakit sen oikeutetuiksi hallitsijoiksi. Rhakk'eladdin jumalallisena kuvana maan päällä toimii valtava merihirviö, T'haokk, jolle uhrataan säännöllisesti. Uskontoon kuuluu olennaisena osana elävät uhrit ja rituaali-itsemurhat.

Fikismi Muokkaa

Fikismi on vain muutamalla saarella hallitseva luonnonuskonto, joka palvoo Fikou-hämähäkkejä. Hämähäkkien uskotaan symboloivan kuolemattomuutta, ja vain elämällä hämähäkkien kanssa luonnon armoilla voi kokea valaistumisen.

Fikismin pääjumla on valtava fikou, Figge, jolle uhrataan säännöllisesti raheja ja vääräuskoisia.

Skakdien uskomukset Muokkaa

Skakdeilla ei ole yhtenäistä uskontoa, mutta heillä on muutamia yleisiä uskomuksia.

Irnakk symboloi pelkoa ja pahimpia painajaisia. Sen tarua kerrotaan nuorille alokkaille pelotteena. Äijärakk taasen on kaiken hyvän vertauskuva, skakdi joka kykeni äärimmäisiin sankaritekoihin. Äijärakkin kerrotaan joskus tulevan, tuhoavan yksin makutat ja valloittavan maailman Skakdeille. Äijärakk on monien skakdien esikuva.

Usko Profeettaan Muokkaa

Profeetta oli muinainen, viisas olento, joka piti majaansa Bio-Klaanin saarella. Hänellä oli hallussaan yksi Nimdan siruista. Bio-Klaanin saaren matoranit, varsinkin Nui-Koron alueella, pitivät häntä messiaana ja jumalana tämän mystisten voimien ansiosta.

Uskonnon tämänhetkinen status on epävarma. Tiedetään kuitenkin, että sillä on yhä pyhiä kirjoituksia säilyttäviä kannattajia saarella.