FANDOM

Umbra
KraaUmbra
Toa
Sukupuoli mies
Tilanne Elossa, Metru Nuilla
Ammatti Päämoderaattori
Ryhmä Bio-Klaani, Mata Nuin Ritarikunta
Kyvyt ja varusteet
Kyvyt Valon ja varjon elementtivoimat
Naamio Kanohi Mordus
Välineet Lasersapeli

Umbra on Bio-Klaanin päämoderaattori ja valon toa. Hänet on kerran muutettu hordikaksi, hän on jakaantunut kahdeksi ja yhdistynyt jälleen sekä kohdannut toisen maailman vastineensa ja jakaa huoneensa tämän kanssa. Kaiken lisäksi Umbra on Mata Nuin ritarikunnan agentti, vaikka hänen lojaalinsa järjestöä kohtaan on rakoillut viimeaikaisten tapahtumien takia.

Elämäkerta Muokkaa

Umbra oli Metru Nuille siirretty Av-Matoran, joka sai tietää olevansa valon matoran. Hän asui Le-Metrussa.

Sota Metsästäjiä vastaan Muokkaa

Sodassa Pimeyden metsästäjiä vastaan Umbra toimi kirjurina ja lähettinä, vieden kirjeitä ja komennuksia eri Toa-joukkojen välillä. Hän ei osallistunut suoraan taisteluihin. Hän ystävystyi sodassa Toa Lhekon kanssa, mutta toa kuoli väkivaltaisesti sodan ensimmäisten viikkojen aikana kun eräs peikkolajiin kuulunut metsästäjä repi hänet kappaleiksi. Toa jätti jälkeensä toa-kiven, jonka Umbra otti ja muuttui myöhemmin toaksi. Hänet värvättiin rivisotilaaksi.

Sodan päätyttyä Umbra lähti kiertämään maailmaa. Hän piti itseään kovanakin soturina ja haastoi universumin hirviöitä taisteluihin. Yksi näistä oli taistelu erästä Makutaa vastaan, jonka seurauksena Umbra muuttui hordika-pedoksi. Hordika-peto alkoi vaellella ympäri Eteläistä mannerta, jolloin se kohtasi paikallisia matoraneja, jotka yrittivät metsästää Umbran. Tästä vimmastuneena peto haavoitti muutamaa kyläläistä ja sytytti muutamia kylän rakennuksia tuleen. Tämän jälkeen eräs jänismäinen olento kaappasi Umbran ja vei Daxialle kuulusteltavaksi.

Klaanonin ajan tapahtumatMuokkaa

Umbra oli osa ryhmää, jonka piti pelastaa Troopperi silloisen Ämkoo-vuoren rinteiltä. Toa Matoron ja Kapuran kanssa kolmikko lähti kohti Kummitusten suota ja Lehu-metsää. Heidän joukkioonsa liittyi myös pimeyden metsästäjänä tunnettu Killjoy.

Troopperi saatiin pelastettua ja joukkio hajosi omille askareilleen. Sen jälkeen Umbra oli muutamia päiviä klaanissa kunnes sai viestin ja tehtävän Mata Nuin ritarikunnalta, Avra Nuin saari piti vapauttaa oudon makutamaisen olennon ikeen alta. Hän kutsui Nurukanin ja Delevan sekä kolme muuta toa-soturia mukaansa tehtävälle.

Käsitellään tuota myöhemmin kun se on ajankohtaisempaa.

Umbra palasi saarelta muutaman viikon päästä veneellä. Hän toi mukanaan plasman toa Delevan ja maan toa Nurukanin. Kolmikko päätyi sattumalta Deltaksi kutsutun Nimdan sirun saarelle, jossa he kohtasivat kääpiö-toa Samolin. Umbra paini hiukan kiven toan kanssa, kunnes he tajusivat että ovat samalla puolella.

Hiukan myöhemmin heidän kimppuunsa kävi Gaggulabion NINJA-ryhmä. Umbra tappoi niistä yhden ampumalla sen pään tohjoksi valokanuunallaan. Ninjat perääntyivät, mutta sitten niiden johtaja, veden skakdi Metorakk saapui paikalle.

Umbra joutui taisteluun Metorakkia vastaan ja taistelun tiimellyksessä veden skakdi pudotti tällä olleen parannuskiven. Umbra ei silloin tiennyt, että kivi oli Toa Matoron parannuskivi.

Joukkio päätyi Nimdan temppeliin ja löysi sieltä hetkellisesti kuolleen Matoron. Umbra käytti tähän osan elementaalivoimistaan kanavoimalla ne elementtikiven kautta jään toaan.

Klaanilaiset lähtivät Bio-klaanin saarelle Nimdan siru mukanaan tämän jälkeen.

Klaanissa Umbra tapasi Umbraksi kutsutun Matoranin, joka oli kuoleman sairas saatuaan Zyglakeilta taudin, joka alkoi syödä hänen mekaanisia osiaan. Moderaattori meni matoranin painajaisiin ja jäi jumiin. Näissä painajaisissa he pelastivat toisensa omilta painajaisuniltaan - Arkkimakutalta ja Kraalta. Myöhemmin Makuta Nui auttoi heidät pois heidän mielilinkkinsä solmusta.

Umbrat alkoivat tutkia Tarkastajaksi kutsutun Makutan toimia Bioarkistoissa. Moderaattorien seurassa Umbra tuli tutkineeksi myös Sarajin mystistä kuulaa ja klaanin hallussa ollutta Nimdan sirua. Myöhemmin Nurukanille tuli kauhea tarve lähteä Metru Nuille ja he yhdessä Delevan kanssa alkoivatkin valmistautua matkaa varten, mutta sitten Sarajin petturuus paljastui.

Vahki Saraji varasti kuulan Moderaattorien työhuoneesta ja klaaniin salakuljettamiensa skakdien toimin hän pyrki pois linnoituksesta. Nurukan, Deleva ja Umbra taistelivat skakdeja vastaan, mutta rytäkässä mechapukuinen Creedy sai surmansa Sarajin iskusta. Toat lähtivät seuraamaan vahkin matkaa kohti Steltiä. Rytäkässä Deleva hajotti mekaanisen kätensä ja plasman toa surmasi yhden joukon skakdi-palkkasotureista.

Saavuttuaan Steltille toa-joukko menetti yhteyden Sarajin jälkiin. He viipyivät hetken Roadaksi kutsutussa paikassa, jossa Tohtori Hesou korjasi Delevan kättä. Tämän jälkeen joukkio lähti nopeasti kohti Karzahnin valtakuntaa, koska alueet vilisivät Pimeyden metsästäjiä, zyglakeja ja merirosvoja.

Karzahnin saaren läheisyydessä myrskysi ja toien kimppuun kävi joukko telaketjullisia hirviörapuja, jotka vartioivat isäntänsä saarta. Umbran valovoimilla hän valaisi merta, mutta Nurukanin luoman sillan avulla he pääsivät pakoon rapuja. Myös Delevan plasmavoimat tulivat tarpeeseen hirviöiden hyökkiessä.

Umbra3

LuonneMuokkaa

Umbran luonne on kokenut paljon muutoksia hänen elämänsä aikana. Kun Umbra oli vielä Matoran ja toimi Kirjurina ja muissa hanttihommissa, hän oli avulias, kiltti ja rohkea olento. Muututtuaan Toaksi ja todistaessaan Lhekon kuolemaa, Umbran ajatukset alkoivat mustua ja hän oli vähällä masentua, mutta sodan voitot ja uudet Toa-voimat saivat Umbran itsevarmuuden heräämään. Kun Toat lopulta voittivat sodan ja Toia juhlittiin sankareina, Umbran ylpeys kasvoi entisestään.

Itsevarmana ja voimakkaana, Umbra uskoi että voittaisi minkä tahansa vihollisen. Hän päätti alkaa haastamaan universumin "pahoja" olentoja taisteluihin, ja selviyityi yleensä voittajana. Kerran, erään retkensä aikana, Umbra haastoi pienen saaren paikallisen Makutan taisteluun. Makuta voitti Umbran helposti ja käski Visorak-laumansa vangita Toan verkkoihin ja myrkyttää Valon Toan. Kun muodonmuutos oli valmis, Makuta päästi Umbran vapaaksi, koska uskoi Toan oppineen nyt läksynsä.

Hordika-aika vaikutti Umbran persoonaan paljon. Hänen pelkonsa ja negatiiviset ajatukset kumpusivat hallitsevaksi persoonaksi ja hän kylvi valovoimillaan varjoja ja pahuutta ympäri eteläisiä saaria. Lopulta Mata Nuin ritarikunnan onnistui vangita harhainen olento. Ritarikunta paransi Umbran mutaatiostaan ja kaikki alkoi taas kirkastua hänelle.

Umbra suhtautuu vastuuntuntoisesti klaanin ja ritarikunnan hänelle asettamia tehtäviä kohtaan, mutta aina välillä ritarikunnan tehtävät menevät Umbran klaanitehtävien edelle. Ritarikunta kiristää häntä yhä Hordika-taustansa vuoksi ja olisi laittanut Umbran jo Tyrmään, ellei hän olisi niin tehokas agentti.

Kun KraUmbra syntyi, suurin osa Umbran negatiivisista ajatuksista siirtyi kopioon. Umbra alkoi tuntea onttoutta itsessään, koska ei pystynyt enää tuntemaan negatiivisia tuntemuksiaan kunnolla. Umbra on kuitenkin yhä määrätietoinen ja seikkailunhaluinen soturi, joka ei taistelua pelkää.

Imiessään pahan minänsä takaisin itseensä, Umbrasta tuli jälleen kokonainen ja hän on voimakkaampi ja paremmassa kunnossa kuin koskaan.

Kyvyt Muokkaa

  • Taidot: Umbra tietää paljon universumin historiasta ja on kokenut taistelija.
  • Naamio: Umbra kantaa Mordusia, Kopioinnin Naamiota, jolla voi kopioida vastustajan voimia ja jakaa niitä liittolaisille. Toa uskoo kanohin olevan nykyisellään käyttökelvoton, sillä se absorboi Avra Nuilla niin paljon erilaisia voimia, että naamio todennäköisesti ylikuumentuisi käytettäessä.

Voimat Muokkaa

Umbra on vuosikymmenien aikana oppinut hallitsemaan Toa-voimiensa käytön. Hän oppi sodan kauheuksissa käyttämään valon elementaalivoimiaan usein toa-koodin kieltämillä tavoilla. Valon toana Umbra pystyy luomaan asioita ja hyökkäyksiä valosta, mutta hän luottaa usein raakoihin elementaalivoimiin. Umbra on myös oppinut matkustamaan valon nopeudella, mutta se vie paljon energiaa ja on todella vaarallista. Menetettyään elementaalivoimansa Mustan Käden tornissa taistelussa Svarlea vastaan Umbra oppi Kraalta kyvyn kontrolloida myös elementtinsä toista puolta, varjoja. Tämä elementaalivoimien vaihtuminen näkyi toan värityksessä, josta tuli tumma ja lopulta musta.

Umbran hallitsemat elementaalivoimat:

  • Valo
  • Varjo

Kanohi Muokkaa

Umbra on aina kantanut Rurua muistuttavia Kanoheita. Suurten olentojen luodessa Umbran, Umbra kantoi kultaisen väristä suuren Rurun muotoista Kanohia, jonka Umbra muutti keltaiseksi opittuaan valovoimiensa käytön väriensä muuttamiseen. Umbra käytti tätä Kanohia vuosituhansia, kunnes Mata Nuin ritarikunta tarjosi hänelle liittymisensä kunniaksi Kanohi Mordusia, Kopioimisen ja voimien varastoimisen naamiota. Umbra alkoi kantamaan tätä voimallista Kanohia kunnialla.

Ollessaan Destralilla, Umbra jakautui kahdeksi, jolloin Kanohi Morduseja tuli kaksi universumiin. Umbran klooni mutatoitiin ja muutettiin Makutamaiseksi sekä hänen naamionsa mutatoitiin samalla kertaa. Myöhemmin Umbra taisteli tätä KraUmbraa vastaan, imien hänet itseensä, tuhoten pahan kaksosen lähes kokonaan. Pieni hippunen KraUmbraa elää yhä hänen sisällään.

VarusteetMuokkaa

Umbra kantaa mukanaan mitä erilaisempia välineitä tehtävästä riippuen.

Umbran tiedetyt välineet: Pitkän elämänsa aikana Umbra on kantanut mitä moninaisempia välineitä. Tässä tietoa Umbran välineistä joita hän käytti ollessaan Matoran.

  • Kirjurin sauva
  • Kirjurin kirja
    • Exo-kanuuna on eräänlainen kanuuna, minkä Umbra sai haavoituttuaan Destralilla. Hänen kätensä leikattiin irti ja tuhoamansa Exo-Toan kanuunasta tuli oiva korvike kädelle. Umbra hitsasis sen lasersäteellään kätensä paikalle ja alkoi käyttämään sitä itsenäisesti. Umbra pystyy kanavoimaan kanuunan avulla elementaalivoimiaan, voimiaan joita on kopioinut naamiollaan, tai ampumaan sähköraketteja.

Umbran on nähty liittävän Exo-kanuunaan myös erilaisia lisävarusteita. Tässä tietoja niistä.

  • Lasertähtäin, tähtäin jonka avulla Umbran on helpompi iskeä iskunsa kohteisiin.
    • Lasersapeli on keltainen, terävä miekka, jonka Artakha loi Mata Nuin ritarikunnalle Luomisen naamionsa avulla. Umbra sai miekan käyttöönsä Mata Nuin ritarikunnalta ja on käyttänyt sitä ahkerasti Toana ollessaan. Joskus Umbra on korvannut miekkansa muilla välineillä. Lasermiekallaan Umbra voi kanavoida elementaalivoimiaan, kopioituja voimiaan tai lähitaistella. Lasermiekka muuttui erilaiseksi Umbran muuttuessa Toa Hordikaksi, mutta palautui ennalleen Umbran palauduttua takaisin entiselleen. Umbran miekka katosi Daxian räjähdyksessä eikä miekan sijainnista tai olotilasta ole tietoa.
  • Valokeihäs oli Umbran Toain ja Pimeyden Metsästäjien sodassa käyttämä ensimmäinen ase. Keihäällä Umbra pystyi kanavoimaan Valovoimiaan.
  • Laserpeitsi oli Umbran ensimmäinen Toa-väline. Väline hajosi käyttökelvottomaksi Pimeyden metsästäjiä vastaan käydyn sodan aikana.
  • Laserin Kanoka-laukaisimet olivat laukaisimia joita Umbra käytti ollessaan Matoran tai Toa. Umbra pystyi kanavoimaan aseiden kautta valovoimiaan, luomaan lasersäteitä tai ampumaan erilaisia Kanoka-levyjä. Laukaisimet olivat keltaiset.

Kulissien takana Muokkaa

Umbran hahmon alkuperäiskonsepti voidaan jäljittää vuoteen 2006 jolloin eräs yli-innokas Bionicle-harrastaja näki prototyyppikuvan rullaluistimin varustetusta Umbra-setistä. Umbran alkuperäinen väriskaala ja naamio, sekä silloiset rullaluistimet tulivat insipiraationa tästä setistä. Kaanonin Umbra inspiroi myös alkuperäis Umbran valovoimat ja kyvyn muuttua valon säteeksi.

Ensimmäisessä konseptissa Umbra oli Voya Nuin uudelleenrakennettu matoran joka sai Jovanilta toa-kiven tämän kuollessa. Konsepti kuitenkin unohtui kun tarinassa siirryttiin Mahri Nuille.

Umbran toa-muoto oli ritarikunnan agentti, joka taisteli toain sodassa ja seurasi Toa Inikoiden matkaa Voya Nuilla. Umbra muuttui Tyrmän mutageenien ja Ignikan voimasta mahri-muotoonsa ja sai mukautuvan haarniskan Artakhalta. Umbran hahmo oli 2007-2008 tiukasti sidoksissa kaanonin tapahtumiin.

Myöhemmin, oudohkossa ja todella epäloogisessa Mystery Nui tarina-arkissa, josta moni asia on saksittu pois klaanoniin, Umbran paha veli, klooni, puoli-Makuta KraUmbra uhkaa suuren saarirykelmän rauhaa. Tarinassa oli paljon epäloogisuuksia kuten erilaisten kanoonin hahmojen toaksi muuttumisia ja voimia joita toat käyttivät elementteinään. Tässä tarinassa melkein 20 toaa taistelee makutan armeijoita vastaan saaren vapaudesta ja KraUmbra ja Umbra räjähtävät, tuhoten toisensa, jolloin Umbran henki jäisi tämän kanohi-naamioon, kuin Mata Nui Ignikan sisään. Tämän jälkeen Umbra ottaisi kuolleen Ba-Matoranin kehon hallinnan.

Tästäkin ideasta luovuttiin, mutta tämä päätös ja idea synnytti toisen maailman vastineen, Matoran-Umbran.

Nykyinen Umbran hahmo on sekavahko ja iso tarinakokoelma erilaisia kaanonin ja klaanonin tapahtumia ja hahmoja. Umbran kirjoittaja yrittää luovia Umbran tarinaa ja kertoa vain tärkeimpiä tarinoita koska Umbrasta voisi kirjoittaa tuhansia sivuja tarinaa, hahmon ollessa kymmeniä tuhansia vuosia vanha itsekin.

Esiintymiset Muokkaa

  • Toiveiden kiven etsintä
  • Klaanon roolipeli
  • Operaatio: Turkanen

Bio-Klaani

Adminit

GuardianTawaVisokki

Moderaattorit

BladisMakePaacoSameUmbra

Jäsenet

DomekJäätutkija 273KapuraKeetonguKepeKilljoyMakuta NuiMatoroSnowmanSuga

DelevaGahlok VaGekkoJakeKupeNurukanTroopperiVaehran

BloszarColmioInikoKoobeeKyberNotfunRukiSamolSantorTagunaUmbra (Matoran)XxonnVaderiDiddyking

Muut

BobDinemHelmekaTuraga NiddiNöpöDox (entinen moderaattori)VAK (entinen moderaattori)

Entiset

Darkkis (moderaattori, kuollut)Kissabio (kuollut)Mahrox (kuollut)matatu (erotettu, kadonnut)Sheelika (karkotettu)Toworu (kuollut)Ämkoo (entinen admin)