FANDOM

Orto Nuin valtuusto

Orto Nuin valtuuston jäseniä, joista tuli Ortoneja

Ortonit ovat Matoranien heimo, joka ei enää hyväksy itseään Matoranien lajiin kuuluviksi. He ovat entisiä Orto Nuin asukkaita ja asuvat maanalla olevissa Ma Wetin tunneliverkostoissa sekä eripuolilla Matoran-universumia.

Historiaa Muokkaa

Orto Nuin asukkaina Ortonit olivat vielä tavanomaisia Matoraneja, Toia ja Turagoita. He asuivat saarellaan rauhassa vuosituhansia, kunnes Zyxaxin johdattamat Zyglakit hyökkäsivät saarelle vallaten saaren itselleen. Saaren Toa-tiimi ei onnistunut voittamaan tunkeilijoita, vaan tiimin jäsenet heitettiin tulivuoreen yhdessä muiden vangittujen kyläläisten kanssa. Selviytyneet kolme Toaa sekä muutama Turaga alkoivat johtamaan kyläläisiä.

Selviytyäkseen paremmin pimeissä tunneleissa, Ortonuilaiset upottivat haarniskoihinsa valokiviä ja rakensivat itselleen kaivuuvälineitä, joiden avulla kaivaa tunneleita siltä varalta että tunnelit sortuisivat. He laittoivat myös silmiinsä linssit joiden avulla nähdä paremmin pimeässä ja he oppivat aikojen kuluessa kuuntelemaan maan liikkeitä. Ortonit myös kouluttivat itselleen maan alla asuvia Raheja, kuten Teräkaivajia, joiden avulla he pystyivät liikkumaan luolastoissa nopeammin ja ketterämmin.

Orto Nuin asukkaita asettui ainakin Eteläiselle mantereelle, Bio-Klaanin saarelle sekä Mystery Nuille. Näillä alueilla monet Ortonit sopeutuivat elämään paikallisten Matoranien kanssa.

Myöhemmin Mystery Nuin saaren taistelun aikaan, Orto Nui vapautettiin Zyglakien vallan alta ja joukko Ortoneja ja Matoraneja matkasi Mystery Nuilta asuttamaan saarta.

Osa Ortoneista osallistui Makuta Teridaxia vastaan taistelussa Matoran-universumin vapaudesta. Näihin kuuluivat Toa Ruth, Ak sekä Kirjuri Relef.

Tunnetut jäsenet Muokkaa

Orto Nuin asukkaat

  • Toa Leki
  • Toa Salak
  • Toa Jeetik
  • Turaga Neme

Viralliset Ortonit

  • Turaga Caz
  • Kirjuri Relef
  • Levah
  • Erila
  • Toa Ruth
  • Toa Ak
  • Toa Or