FANDOM

”Nimda. Nimda. Ath ko relthe Nimda.”
Ylipappi Gunei

”Miksi niitä on aina kuusi.”
Guardian

”Yhdellä pelastat matoralaisen.

Kahdella peittoat pahuuden.

Kolmella ohjaat kohtalon.

n e l j ä l l ä muutat t o t u u d e n

viidellä

kaadat

enkelit

Kuudella tapat jumalat.
Matoron ajatukset

Nimda on mystinen artefakti jostain kaukaa Matoran-universumin menneisyydestä. Se on kuusiosainen, metallinen ja kokonaisena erittäin voimallinen, mutta suurin osa tämän muinaisjäänteen olemuksesta ja historiasta on vielä hämärän peitossa. Jotkut lähteet puhuvat Nimdasta tappavana aseena ja jotkut puolestaan jonain yhtä voimallisena kuin Kanohi Ignika, mutta totuudessa sirut muodostavat Kanohi Nimdan, mielen naamion.

Useat osapuolet haluavat Nimdan omakseen. Avde, Abzumo, Ath-Koron asukkaat, Pimeyden metsästäjät, Zorak von Maxitrillian Arstein VIII ja Bio-Klaani ovat osoittaneet halua kerätä Nimdan kokonaisuudessaan. Klaani on ainoa osapuoli, joka haluaa Nimdan itselleen tuhotakseen sen.

Ominaisuudet Muokkaa

Nimdan sirut ovat pieniä ja muistuttavat jonkinlaista metallia. Niiden pinta on metallisen valkoinen, mutta sisältää hologrammimaisia ominaisuuksia, jotka ovat huomattavissa siruja käänneltäessä.

Nimdan voimat ovat ovat monimuotoiset. Sirut näyttävät kykenevän omatoimiseen, psyykkiseen itsepuolustukseen, kuten Alfa ja Beeta tekivät Ath-Koron väestölle. Monet Nimdaa "käyttäneet" ovat havainneet sirujen antavan kyvyn manipuloida totuutta yksilön uskomusten ja ajatusten pohjalta. Esimerkiksi Arkkienkelin taistelussa sekä Toa Matoro että Makuta Abzumo käyttivät siruja fyysisen todellisuuden manipulointiin aseikseen.

Se, mihin Nimda pystyy kokonaisuudessaan on vielä täysin tuntematonta. Ainoastaan Avde (Ja ehkä Abzumo) vaikuttaa olevan tietoinen sirujen todellisista voimista ja tarkoituksesta.

Sirut Muokkaa

Alfa Muokkaa

Alfa löydettiin Bio-Klaanin linnoitusta kohti hyökänneeltä hajanaiselta Skakdien ja steltiläisten rikollisjoukosta, joka yritti käyttää sitä aseenaan Klaania vastaan. Varomattoman rikollisjoukon kuoltua vanhasta taistelusta rannalle jääneisiin rantamiinoihin Klaanin miinanraivausryhmä löysi sirun.

Rikollisjoukon omistamasta kartasta klaanilaiset näkivät, että seuraavaksi rikollisryhmä oli suuntautumassa Ath-Nuin jääsaarelle. Siellä Guardian esitteli Alfa-sirua ylipappi Guneille, joka innostuksissaan yhdisti sirut Alfa ja Beeta. Yhdistyksestä aiheutuneen voimakkaan välähdyksen jälkeen Purifier onnistui kuitenkin varastamaan molemmat sirut. Myöhemmin tämä siru kuljetettiin Odinalle TSO:n mukana.

Nykytilanne: Odinalla

Beeta Muokkaa

Beeta kuului Ath-Koron soturimunkeille, jotka pitivät sitä pyhäinjäännöksenään. Munkit olettivat, että keräämällä ja yhdistämällä kaikki kuusi osaa ne voisivat tyydyttää jumalansa Athin ja varmistaa taivaspaikkansa. Purifier kuitenkin varasti tämänkin sirun.

Soturimunkit ja Gunei kutsuivat Nimdaa "Pyhäksi Nimdaksi" ja "Isä Athin rakkauden merkiksi".

Beeta sekä Alfa kuljetettiin Xian metsästäjätukikohtaan, mutta Klaanilaiset lähtivät hankkimaan sirua takaisin. Alfa oli ehditty siirtää Oddinalle tässä kohtaa. Erinäisten tapahtumien jälkeen Matoro TBS, Summerganon ja Kapura saivat Beetan haltuunsa ja pakenivat Pimeyden Metsästäjien linnoituksesta se mukanaan. Myöhemmin siru laitettiin pulloon ja jätettiin merelle, sillä Nazorakit olisivat ottaneet sen Klaanilaislta.

Tämän jälkeen Matoro TBS, Saraji ja Xxonn hakivat pullon eräältä trooppiselta saarelta ja toimittivat sen Klaaniin Tawalle. Ath-uskon isä Bartax onnistui huijaamaan athistimunkki Sadjen suostuttelemaan klaanilaiset tuomaan sirun Ath-uskon pääsaarelle, Ath-Nuihin. Operaatio osoittautui ansaksi, ja Makuta Abzumo poltti saaren katedraalin ja kidnappasi osan klaanilaisista ja Ath-uskon Pyhän Äidin. Matoro, Troopperi, Hai, Bloszar ja joukko Laivaston matoraneja hyökkäsi Abzumon ilma-alukselle, Arkkienkelille. Aluksen sydämessä tapahtui Nimdan sirujen taistelu, jonka seurauksena Matoro sai Abzumolta Epsilonin ja Abzumo Matorolta Beetan. Arkkienkeli upposi Abzumo ja Beeta mukanaan mereen Atheonin kaupungin lähellä.

Abzumo ja Zairyh tekivät liiton, johon sisältyi, että kasviolento saisi makutan sirun käyttöönsä, mikäli toisi Abzumolle toisenkin sirun.

Nykytilanne: Abzumolla

Gamma Muokkaa

Gamma sijaitsi trooppisella Matoran-saarella, jonne Ämkoo ja Snowman lähtivät etsimään sirua. Tämän sirun sijainti saatiin tietää mystisen ath-korolaisen Matoran-vanhuksen Ämkoolle antamien koordinaattien kautta. Ämkoo ja Snowman etsivät sirua saarelta ja päätyivät auttamaan Matoraneja, jotka olivat pakosalla Nazorakeja. Torakat olivat valloittaneet koko saaren ja rakentaneet tukikohdan. Taisteltuaan kauan aikaa Marionetin kanssa Ämkoo menetti kätensä ja pakeni yhdessä Snowien kanssa eeppisen tapiirin avulla. Matoranit, joita kaksikko oli auttanut, antoivat Snowielle lahjaksi seremoniasauvan, jonka päähän oli kiinnitetty Gamma. Marionetti kuitenkin ilmaantui paikalle ja anasti julmasti sirun Snowien kätösistä. Klaanilaiset yrittivät saada sirun takaisin, mutta Marionetti upotti heidät meren pohjaan.

Nykytilanne: Avdella

Delta Muokkaa

Deltan olisi pitänyt sijaita toisella saarella, temppelissä, joka sitä varten oli rakennettu. Temppelin varrella oli paljon ansoja, jotka yrittivät estää tunkeilijoita pääsemästä kammioon, jossa Deltaa säilytettiin. Matoro ja kumppanit yrittivät saada tämän sirun, mutta se ei ollutkaan temppelissä. Sirun sijaan he saivat kohdattavakseen Nuket. Klaanilaisjoukko pääsi elossa pakoon, ja sai tietää että matoran nimeltä Arupak oli joskus saanut sirun temppelistä.

Metru Nuilla Matoro, Kapura, Umbra ja Deleva saivat selville, että viimeisin tieto sirusta on Aft-Amana, jossa merirosvoakin pidettiin. Delta löytyi kuin löytyikin kellosta Arupakin entisestä huoneesta. Siru päätyi erinäisten tapahtumien seurauksena sitä Radakille noutamaan tulleille kromideille.

Nykytilanne: Mustalla Kädellä

Epsilon Muokkaa

Epsilonin sijainti on tällä hetkellä tuntematon. Kapteeni Notfun on hiljattain löytänyt erään saaren luolastosta tuntematonta kieltä sisältävän viestin, johon sisältyy sana Epsilon.

Makuta Abzumo ilmeisesti sai kuulla Epsilonin sijainnista eräällä kaukaisella saarella, ja lähti sinne Harmaan Aineen kanssa. Luolastosta he löysivät laavaa, ruumiita ja muita mystisiä asioita, kunnes lopulta löysivät Epsilonin. Kuitenkin Polttouhri -niminen nukke ilmestyi paikalle ja otti sirun. Huoneen patsaat heräsivät jostakin syystä henkiin, ja taistelussa patsaiden ja Abzumon välillä Epsilon hajosi pieniksi palasiksi. Luola alkoi sortua, ja kaikki joutuivat pakenemaan luolasta.

Myöhemmin Abzumo vahvisti sirun täytyneen olla väärennös, sillä todellinen Nimdan siru ei olisi voinut rikkoutua sillä tavalla. Abzumo sai lopulta todellisen Epsilonin käsiinsä atheonistisen uskon pyhästä kaupungista, mutta menetti sen Matorolle Arkkienkelin taistelussa.

Matoro ja Umbra kummatkin käyttivät sirua Svarlea vastaan voittoisasti. Jään Toa myöhemmin menetti sirun Aft-Amanassa.

Nykytilanne: Abzumolla

Zeeta Muokkaa

Zeeta on kuudes ja viimeinen Nimdan siru, joka on sekä Klaanille hyökänneen rikollisryhmittymän kartan että Avden mukaan jossain Bio-Klaanin saarella. Siru sijaitsee luultavasti Verstaassa, ja on myös luultavasti sama jota Profeetta käytti eläessään Klaanin saarella tuhansia vuosia sitten. Hän ja hänen "toverinsa" toivat sirun saarelle.

Nykytilanne: Tuntematon

Tunnetut haltijat Muokkaa