FANDOM

Mystery Nui, joka tunnetaan nykyisin Avra Nuina, oli Matoranien asuttama saari Matoran-universumissa.

Historiaa Muokkaa

Suuret olennot loivat Mystery Nuin saaren luodessaan Mata Nuita ja Matoran-universumia. Saarella alkoi asumaan monia Matoranien heimoja, jotka elivät sovussa toistensa kanssa tuhansia vuosia.

Tuhat vuotta sitten, Makuta Bitil lähetti joukkonsa Mystery Nuille kun saaren asukkaat eivät taipuneet Makutan tahtoon valvoa saarta ja perustaa saarelle Makutan veljeskunnan tukikohtia. Toa Nurukanin saapuessa saaren rantaan, sota oli jo käynnissä ja Bitilin joukot olivat voitolla. Nurukan, halliten maan elementaalivoimia, onnistui kuitenkin voittamaan Bitilin hyönteisistä koostuvat Rahi-joukot eräällä luodolla ja suuret Weartax-parvet kuolivat sukupuuttoon. Nurukanista tuli Mystery Nuin suojelija ja hän auttoi saarensa asukkaita monissa asioissa.

Myöhemmin VarjoUmbra sai kuulla Toiveiden kivestä ja Vo-kivestä, jolloin hän lähti etsimään kiviä Mystery Nuille. Makuta alkoi terrorisoimaan saarta Rahiensa avulla, kuten lähettämällä lentävän käärmeensä Suva Nuille, mutta juuri saapuneet Toa Avraxit, Calac, Ulvak ja Ahjek ajoivat Rahin pois. Myöhemmin Toa kolmikko lähti pelastamaan Viidakkokylää Hypnoraptorilta, mutta joutuivat melkein Rahin ruuaksi. Onneksi Umbran ja Delevan onnistui pelastaa joukon.

Myöhemmin muitakin Toia, pääosin eri ulottuvuuksista, saapui saarelle ja alkoi Mystery Nuin taistelu Makuta VarjoUmbran joukkojen ja Toien, Ortonien sekä Matoranien välillä.