FANDOM

”Vielä sinä valehtelet, Punainen mies. Vielä sinä valehtelet.”
— Makuta Nui

Makuta Nui
Manuchu
Makuta
Sukupuoli Mies
Tilanne Elossa, Visokin pään sisällä
Ammatti Tiedemies
Ryhmä Bio-Klaani
Naamio Kraahkan (???)

Makuta Nui, tunnetaan myös lempinimillä Manu ja Manfred, on makuta ja Bio-Klaanin jäsen, tieteen rakastaja sekä mielenvoimain asiantuntijaksi julistautunut telepaatti.

ElämäkertaMuokkaa

Ennen KlaaniaMuokkaa

Makutain veljeskuntaMuokkaa

Kaikki, mitä Makuta Nuin ajasta Makutain veljeskunnassa tiedetään, on hänen ja Abzumon Nazorak-projekti, jonka lopputuloksena syntyi nazorakien laji. Lisäksi heillä oli Nimdaan liittyvää tutkimusta Makuta Itrozin teloituksen jälkeen. Veljeskunnan johtajan vaihduttua Makuta Nui hylkäsi organisaationsa ja ryhtyi kiertämään maailmaa aiheuttaen mielipahaa. Hän itse väittää muun muassa suututtaneensa Artakhan tämän omalla saarella.

Bio-KlaaniMuokkaa

LiittyminenMuokkaa

Kun Makuta Nui liittyi Bio-Klaaniin, hän oli aluksi ankarassa valvonnassa, sillä kukapa olisi luottanut Mata Nuin langenneeseen enkeliin. Hän kävi useilla Klaanin tehtävillä ympäri Matoran-universumia ja ainakin kolmella kerralla hänen mukanaan oli Klaanin admin Ämkoo, jonka tarkoitus oli tämän omien sanojen mukaan pitää makutaa silmällä.

Allianssin uusi suunnitelmaMuokkaa

Makuta Nui sai selville Nazorakien tunnelien salakäytävän. Hän suunnitteli salaista operaatiota: hän aikoi koota iskuryhmän, joka hyökkäisi Nazorakien tukikohtaan tuhoten torakoiden lähteen. Yliluutnantti 955 tosin tunkeutui Makutan salaiseen luolaan ja romahdutti sen omistajansa päälle tuhoten tämän ruumiin. Siitä seurasi tunnelisekoilua laavaluolissa maan alla, minkä jälkeen Makuta Nuin tiimi pääsi kuitenkin pakoon luolasta.

Manu2-01-2

Iskuryhmä toteutti hankkeensa myöhemmin. Nazorakien luolissa hiippaillen ja silminnäkijöitä kanveesiin iskien joukkio kulki kohti pesän keskustaa. Makuta Nui itse puhui videopuhelun välityksellä kenraali 001:lle. Tämä paljasti heidän tunteneen toisensa jo aikaisemmin. Lopulta ryhmä päätyi suureen taisteluun Abzumoa ja tämän Rahksheja vastaan.

LuonneMuokkaa

Goddamn Manuman

Ämkoon sarjakuvatyylinen piirros

Makuta Nuista on vaikea sanoa, milloin hän on tosissaan ja milloin vitsailee — taikka onko hän täysi sekopää vai nero. Hän pitää muiden virheiden korjaamisesta, on suorastaan pilkunviilaaja. Hän iskee ensimmäisenä verbaalisesti vihollistensa kimppuun, mikä saattaa joskus saada hänet väkivaltaiseen tilanteeseen, sillä joskus harvoin saattaisi olla parempi pitää turpansa kiinni kuin laukoa ylivoimaiselle viholliselle nokkeluuksia, joista tämä ei pidä.

Manu pitää tiedettä suuressa arvossa: hänelle koko universumi on pelkkää matematiikkaa, johon kaikki materiaalisessa maailmassa tapahtuva lopulta palautuu, mikä aiheuttaa usein hämmennystä, jopa ärtymystä, kun keskustelukumppani ei ymmärrä sanaakaan hänen puheestaan.

Manu on erittäin kiinnostunut mielenvoimista ja pitää itseään niiden asiantuntijana

Manu nauttii urkumusiikista ja harrastaa itsekin kirkkourkujen soittamista. Hänen harmikseen urkupillistö ei mahtunut Klaanin suhteellisen pienestä portista sisälle, tai näin Tawa ainakin hänelle väitti evätessään hänen harrastuksensa toteuttamismahdollisuuden. Manu on myös ilmaissut pitävänsä teestä. Ja sienistä.

KyvytMuokkaa

Makuta Nui on lahjakas tiedemies ja matemaatikko sekä taidokas mielenvoimien hallitsija. Hänellä on kyky improvisoida tilanteessa kuin tilanteessa, ja hän on aina sanavalmis, eikä kukaan säästy hänen verbaalisilta hyökkäyksiltään (omasta mielestä), jos hän sille päälle sattuu. Lisäksi hän puhuu nazorakia (mahdollisesti siksi, että suunnitteli kielen itse).

Hän on omien väitteidensä mukaan myös karismaattinen naistenmies, mutta kaikki, mitä hän itse väittää, on syytä kyseenalaistaa.

Manulla on Zeeronin tapaan kyky aistia neljäs seinä, joskin hän useimmiten jättää sen huomiotta.

UlkonäköMuokkaa

Makutana Manulla on ollut useita ruumiita, sillä hän ei vain jaksa pysyä kuolleena.

Yleisimmässä olomuodossaan hänellä on punamusta haarniska, joka on koristeltu häröillä prototeräspiikeillä. Tarvittaessa hänellä on myös lepakkomaiset siivet. Manu käyttää kanohia, joka näyttää aivan suurelta Kraahkanilta, jonka hän itse väittää varastaneensa vaihtoehtoisuniversumista matkustettuaan Veljeskunnalta varastamallaan Olmakilla ulottuvuuksien halki. Samanlaisia naamioita hänellä on viidakkoluolassaan varastossa useita kymmeniä.

Manu on myös esiintynyt nazorakien ruumiista parsitussa väliaikaisruumiissa sekä puhtaassa antidermismuodossa lasipurkin sisällä. Uusimmassa olomuodossa hän vaikuttaisi olevan pelkkä ruumiiton mieli, joka loisii muiden eliöiden ruumiissa, vailla antidermistä. Kukaan ei tiedä, miten tämä on mahdollista.

LainauksiaMuokkaa

”Vältä kuolemista.”
— Makuta Nui

”Keksin lempinimiä ihmisille, joista pidän. Ihan tiedoksi vain, että et heitä minua tiiliskivellä tuon Manfred-pelleilyn takia.”
Ämkoo

”Eipäs mennä mihinkään, senkin limainen mönjä. Sinulle pitää saada ruumis, etkä varmasti kulje puhtoisen linnani läpi ilman sellaista.”
Pah, en minä valuta.
— Tawa ja Makuta Nui

”Sinähän olet kaasua tai nestettä tai jotain vihreää mömmöä haarniskan sisällä. Miten sinulla voi olla nälk-”
— Guardian

”Tawa ei antanut minun tuoda urkupillejä sisään!”
— Manu

Html5onoikeus
”Minä ja Visokki olemme tällä hetkellä paljon läheisempiä kuin uskotkaan.”
— Manu telepaattisesti Guardianille

”Suga, kultaseni, teepä temppu.”
— Manu Sugalle tämän pään sisässä

”Minä sinulle paot näytän, senkin pakoputkentuke!”
— Manu infernaaliselle hevoselle

”En minä niin sanonut, turkasen nilviäinen! Kuolevaiset ja kuolevaisten ongelmat. Konkretisointi ja yksinkertaistukset. Mitä skarrarin järkeä on edes ajatella, jos joku toinen voi tehdä sen puolestasi!”
— Manu menettää malttinsa

TriviaaMuokkaa

  • Ämkoo kutsuu Makuta Nuita lempinimellä Manfred.
  • Hahmon luoja keksi hahmonsa nimen ajatellen tekevänsä nerokkaan yhdistelmän (Mata Nui + Makuta = Makuta Nui). Myöhemmin hän muisti, että se on myös erään Makuta-yhdistelmäsetin nimi. Luonnollisestikaan asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Katso myösMuokkaa

Bio-Klaani

Adminit

GuardianTawaVisokki

Moderaattorit

BladisMakePaacoSameUmbra

Jäsenet

DomekJäätutkija 273KapuraKeetonguKepeKilljoyMakuta NuiMatoroSnowmanSuga

DelevaGahlok VaGekkoJakeKupeNurukanTroopperiVaehran

BloszarColmioInikoKoobeeKyberNotfunRukiSamolSantorTagunaUmbra (Matoran)XxonnVaderiDiddyking

Muut

BobDinemHelmekaTuraga NiddiNöpöDox (entinen moderaattori)VAK (entinen moderaattori)

Entiset

Darkkis (moderaattori, kuollut)Kissabio (kuollut)Mahrox (kuollut)matatu (erotettu, kadonnut)Sheelika (karkotettu)Toworu (kuollut)Ämkoo (entinen admin)