FANDOM

Kapura
Kapura
Toa
Sukupuoli Mies
Tilanne Elossa
Ammatti Seppä, merirosvo (ennen)
Ryhmä Bio-Klaani
Kyvyt ja varusteet
Kyvyt Tulen ja painovoiman elementaalivoimat (ennen)
Naamio Kanohi Shan
Välineet Painovoimaterä

”Tiedätkö, minkä varaan maailma rakentuu? Ison pinon valheita. Päällä valheita, alla valheita. Jokaisen kerroksen alla lisää valheita. Joskus on parempi unohtaa. Joskus on parempi jättää kertomatta totuus, jota ilman on parempaa olla.”
— Kapura

Kapura on tulen ja painovoiman toa sekä seppä.

ElämäkertaMuokkaa

ArupakMuokkaa

Arupak-niminen matoran asusteli syrjäisellä ja hiljaisella saarella, kunnes päätti eräänä lähteä etsimään totuutta sekä Nimdaa ja ryhtyi merirosvoksi Saritre-nimisen kohtalofilosofin innoittamana.

Jossain vaiheessa Arupak sai haltuunsa Arupakin kellon.

Kierreltyeen avaraa maailmaa Arupak löysi jotain muutakin ja kokosi sirujahdin vaatimat tiedot ja resurssit. Merirosvo suuntasi kohti Deltan temppeliä, josta tämä löysi Deltan, mutta menetti kaiken ja päätyi Nukkejen traumatisoimana kiertelemään maailmaa. Lopulta merirosvo päätyi Metru Nuille, Aft-Amanan mielisairaalaan tohtori Cehayan hoidettavaksi.

Aft-Amana sekosi kokeellisen lääkkeen takia ja autioitui. Arupak jäi rakennuksen ainoaksi asukkaaksi. Linnut kuitenkin vainosivat merirosvoa, joka lopulta päätyi pakenemaan uudestaan jättäen sirun kelloonsa.

Ennen KlaaniaMuokkaa

Lopulta Arupak haaksirikkoutui Zairyhin saarelle ja jäi asumaan saaren matorankylään. Ex-merirosvo käänsi nimensä ja pyrki unohtamaan menneisyytensä. Zairyhin hyökätessä kylään Kapura muuttui toaksi Joueran lajin lahjoittamalla toa-kivellä ja pakeni palavasta kylästä epäselvissä olosuhteissa toa-kanisterilla.

Jouera sai kanisterin käsiinsä ja suoritti Kapuralla kokeita, joiden seurauksena toa sai osittaisen hallinnan painovoiman elementistä ja naamionsa, Kanohi Shanin. Myös Kapuran muistia muokattiin, eikä hän Klaanissa oleskelunsa alkuaikoina ollut tietoinen menneisyydestään.

KlaanissaMuokkaa

Kapura päätyi lopulta Klaaniin, jossa toa omaksui sepän ammatin. Lyhyen jäsenyytensä vuoksi hän jäi monelle etäiseksi työasioiden ulkopuolella, mutta tutustui ainakin Matoroon ja Umbraan, joiden kanssa Kapura osallistui Troopperin pelastusretkeen. Toisin kuin muut Klaanilaiset, toa ei ollut kokenut taistelija, mutta keräsi kokemusta aseista työssään.

Avde esitti tulen toalle tarjouksen, jossa vastineeksi petturuudesta hän saisi täyden kontrollin naamiostaan.

Killjoy pyysi Kapuraa mukaan Xian tehtävään. Siellä toa onnistui saavuttamaan täyden hallinnan naamiostaan, joka osoittautui voimakkaaksi taisteluvälineeksi.

Zairyhin mysteeriMuokkaa

Matkan jälkeen Kapura alkoi nähdä outoja unia menneisyydestään. Muistinsa palatessa hiljaa toa selvitti määränpääkseen Zairyhin saaren ja pyysi mukaansa matkalle Sugan Seranin ja Xxonnin. Saarella toat havaitsivat palaneen matorankylän ja törmäsivät Zairyhiin, joka päästi muut toat menemään ja pakotti Kapuran mukaansa Joueran lajin entiseen laboratorioon. Kasvi penkoi Kapuran muistoja ja huomasi todisteita siitä, että Jouera olikin elossa. Zairyh varasti toan kehon ja käytti sitä saadakseen Klaanista lisää tietoa Joueran olinpaikasta.

Suga ja Xxonn palasivat saarelle ja onnistuivat palauttamaan Kapuran mielen, jonka Zairyh oli säilönyt laboratorioon, takaisin tämän kehoon. Klaanissa Zairyhin käsittelyn jäljiltä sekava toa luisui vainoharhaisuuteen ja aloitti roolipelaamisen tapana käsitellä pelkojaan. Zairyh ja Kapura solmivat myös liiton yhteisestä halusta tappaa Jouera.

Metru NuiMuokkaa

Matoron palattua Arkkienkelin taistelusta Kapura sai jotenkin tietoonsa, että jään toa oli nähnyt runon Nukeista, ja pyysi sen itselleen. Kaksikko suuntasi kohti Metru Nuita Matoron tavoitellessa Arupak-merirosvoa, jolla oli hallussaan Nimda, ja Kapuran juoniessa Zairyhin kanssa tapaa saada Joueran olinpaikka Itroz-Makutalta, joka oli Matoron pään sisällä. Kapura oli kätevästi jättänyt kertomatta, että olikin joukon tavoittelema merirosvo.

Matkalla Kapura kolkkasi Matoron ja tarjosi Zairyhille tilaisuuden keskusteluun Itrozin kanssa. Karzahnilta joukkoon liittyivät Umbra, Nurukan ja Deleva. Kapura teki tutkimustyötä Joueran lajista Metru Nuilla ja sai selville kantavansa Zairyhin virusta, joka rappeuttaa toan mielen ja elementaalivoimat.

Arkistoissa Matoro ja Umbra joutuivat eroon muista, ja Kapura kuvitteli vainoharhaisuudessaan syyksi Nurukanin ja Delevan, jotka hän suututti sulkemalla kaappiin. Tulen toa myös auttoi Zairyhiä tunkeutumaan Metru Nuin vahkihallintajärjestelmään, jotta he löytäisivät Matoron ja Umbran. Baarissa Kapura törmäsi outoon ko-matoraniin, joka yritti lukea hänen mieltään.

Kapura tavoitti muut toat, joiden luottamuksen hän joutui palauttamaan varsinkin Delevan epäillessä häntä. Ryhmä jatkoi Arupakin ja Deltan etsimistä. Bauinuvan mielisairaalassa Kapura vältti tapaamisen erään vanhan tutun kanssa jatkamalla tutkimuksiaan Joueran lajista sekä törmäämällä erääseen luupäähän.

Gabuara

Aft-AmanaMuokkaa

Mielisairaalan porteilla Umbra paljasti petturuutensa ja sai Matoron juoksemaan sisään rakennukseen. Kapura seurasi estääkseen tätä selvittämättä totuutta Arupakista ja johdatti pahaa-aavistamattoman toan entiseen huoneeseensa, jossa Matoro onnistui saamaan Deltan Arupakin kellon sisältä. Kun kävi ilmi, että Matorolla oli jo toinenkin siru, Kapura paljasti totuuden itsestään ja neuvoi Matoroa varomaan siruja. Tarina ei vakuuttanut jään toaa, joka lopulta puukotti Kapuraa alaselkään tämän vaihdettua sirut tohtori Cehayan henkeen vaihtokaupassa Ar-Zainahin kanssa. Seppä romahti maahan vammoissaan ja tuli kromidien poiskantamaksi.

LuonneMuokkaa

Kapura on melko hiljainen ja etäinen. Toisin kuin monet muut Klaanilaiset, hän ei ole juuri koskaan ilmaissut varsinaista mieltymystä seikkailemiseen. Jo ennen Zairyhin käsittelyä Kapura oli tiedonhaluinen ja sarkastinen, mutta toan mielenterveyden hoiperrellessa nämä ominaisuudet ovat voimistuneet huomattavasti. On epäselvää, kuinka suureen osaan teorioistaan toa oikeasti luottaa ja kuinka suurta osaa hokee vain ironisesti ja itsetietoisesti.

Toan moraalikäsitys on Zairyhin saaren matkan jälkeen hämärtynyt, eikä ole edes selvää, seisooko tämä täysin Klaanin joukoissa. Toisille Kapura kuitenkin vakuuttaa luotettavuuttaan.

Arupakin luonteenpiirteisiin kuului loppumaton tiedonjano, joka lopulta johti merirosvon Nimda-pakkomielteeseen. Menneisyydestään tietoiseksi tullut Kapura yrittää epätoivoisesti korjata virheitään. Kuten useat kohtaamiset Pimeyden metsästäjien kanssa Aft-Amanassa osoittivat, Kapura on myös toatovereitaan valmiimpi neuvottelemaan vastapuolen kanssa.

SuhteetMuokkaa

MatoroMuokkaa

Toien välille muodostui vankka ystävyyssuhde yhteisten tehtävien myötä Klaanissa. Metru Nuin matkan aikana Matoro alkoi kuitenkin epäillä Kapuran luotettavuutta. Paljastettuaan olevansa Arupak Kapura synnytti toien välille kiistan siitä, mihin siruja tulisi käyttää: Kapura halusi tuhota ne viitaten menneisyyteensä, mutta Matoro piti pahan tuhoamista siruilla kohtalonaan. Lopulta Matoro puukotti Kapuraa alaselkään tämän vaihtaessa siruja Cehayan henkeen Aft-Amanassa.

Metru Nuin ryhmäMuokkaa

Metru Nuille lähteneet Klaanilaiset, pääasiassa Deleva, pitävät Kapuraa epäluotettavana tämän lukittua Delevan ja Nurukanin Arkistoihin. Kapura itse vakuuttaa toistuvasti luotettavuuttaan, muttei ole halukas paljastamaan muille totuutta Arupakista.

KlaaniMuokkaa

Toimiessaan seppänä Klaanissa Kapura suhtautui järjestöön ja sen jäseniin lämpimän ammatillisesti, mutta joutui pian petturiehdokkaiden listalle. Myös salaliittoteorioita admineista punova Kapurakin vaikuttaa menettäneen luottamuksensa suureen osaan klaanilaisista.

ZairyhMuokkaa

Kapura oli aluksi liitossa Zairyhin kanssa, mutta purki lopulta sopimuksen alettuaan epäillä kasvin suunnittelevan Nimdan varastamista Abzumolle.

AvdeMuokkaa

On vielä hämärän peitossa, kuinka Kapura vastasi Avden tarjoukseen petturuudesta. Kredipselleenissä Aft-Amanassa Kapura suhtautui tähän tuttavallisesti.

TaripMuokkaa

Arupakin ja tämän perämiehen Taripin välillä implikoitiin vahvasti olleen jonkinlainen romanttinen suhde.

Turaga DumeMuokkaa

Dume on reptiliaani.

KyvytMuokkaa

  • Taidot: Kapura on Klaanissa ollessaan kehittynyt taistelemisessa, vaikka turvautuukin mieluummin aseisiinsa ja toavoimiinsa.
  • Voimat: Kapuralla oli käytössään tavalliset tulen ja painovoiman elementaalivoimat, mutta Zairyhin virus on tehnyt niistä epäluotettavat tai jopa täysin käyttökelvottomat.
  • Välineet: Kapuralla on seppänä käytössään laaja arsenaali aseita, joista toa suosii erilaisia miekkoja. Useimmiten hän kantaa Painovoimaterää, tosin elementaalivoimiensa rappeutumisen jälkeen ehkäpä vain luomukseensa kohdistuvasta tunnearvosta.
  • Naamio: Kapuran kantama Kanohi Shan antaa käyttäjälleen kyvyn kutsua satunnaisia elementaalipurkauksia. Se oli ennalta-arvaamattomuudestaan huolimatta (tai juuri siitä johtuen)) tärkeä osa Kapuran taistelutyyliä, mutta nykyään toa on menettänyt sen hallinnan täysin. Xian tehtävällä hän onnistui kuitenkin hetkellisessä täydessä hallinnassa.

LainauksiaMuokkaa

”Unohda jo se typerä merirosvo ja nimiimme liittynyt yhtäläisyys.”
— Kapura demonstroi luotettavuuttaan

”En… en suostu olemaan vain virheitteni summa.”
— Kapura

”Minuun te voitte luottaa.”
— Kapura demonstroi totuudenmukaisuuttaan

”Kuka muka väitti, että olisi liian typerää, jos olisinkin Arupak?”
— Kapura on lukenut Klaanon Wikiä

TriviaaMuokkaa

  • Hahmon vainoharhaisuutta on inspiroinut hahmon luojan oma maine varsinaisena teoriointimiehenä. Muutoin hahmon itsetietoisuutta on saattanut inspiroida esimerkiksi Homestuck tai Surkeiden sattumusten sarja, johon hahmon tarina-arkki viittaa muutenkin.
  • Kapura ei missään nimessä ole Arupak. Sehän olisi typerää!

Bio-Klaani

Adminit

GuardianTawaVisokki

Moderaattorit

BladisMakePaacoSameUmbra

Jäsenet

DomekJäätutkija 273KapuraKeetonguKepeKilljoyMakuta NuiMatoroSnowmanSuga

DelevaGahlok VaGekkoJakeKupeNurukanTroopperiVaehran

BloszarColmioInikoKoobeeKyberNotfunRukiSamolSantorTagunaUmbra (Matoran)XxonnVaderiDiddyking

Muut

BobDinemHelmekaTuraga NiddiNöpöDox (entinen moderaattori)VAK (entinen moderaattori)

Entiset

Darkkis (moderaattori, kuollut)Kissabio (kuollut)Mahrox (kuollut)matatu (erotettu, kadonnut)Sheelika (karkotettu)Toworu (kuollut)Ämkoo (entinen admin)