FANDOM

Atya
Atyaaaargh
toa
Sukupuoli nainen
Tilanne kuollut
Ammatti soturi
Ryhmä Atyan toa-ryhmä
Kyvyt ja varusteet
Kyvyt taistelutaidot, veden elementaalivoimat
Naamio kanohi mohtrek
Välineet toinen Ikimiekoista

”"Atya", Ämkoo kuiskasi ja Toan käsi käväisi nopeasti naisen vatsan seudulla avautuvalla rujolla haavaumalla. Haava oli jo aikoja sitten kuivunut, ja nyt se näyttikin pelkältä mustalta aukolta kuolleen naisen muilta osin virheettömässä ruumiissa.”
— Kertoja

Atya oli oman toa-ryhmäänsä perustanut veden toa ja Ämkoon entinen johtaja.

Historia Muokkaa

Ei tiedetä, oliko Atya koskaan matoran. Varmaa kuitenkin on, että hän oli toa jo kauan ennen Ämkoota ja toimi aluksi yksin. Uransa alkuvaiheilla Atya löysi miekan tien, ja veden toa alkoi kehittää taistelutaitojaan huippuunsa legendaarisen Valkean Turagan opastuksella. Myöhemmin Atya kiersi pitkin maailmaa keräten kokoon toa-ryhmäänsä. Viimeisten joukossa ryhmään valittiin Ämkoo, joka oli tuolloin vielä matoran.

Atyan Toa-tiimi toimi eri tehtävissä useilla saarilla, suojellen saarten matoran-asukkaita sekä suorittaen muita heille annettuja tehtäviä. Ainoastaan Atya tiesi mistä tehtävänannot tulivat, ja toa varoi antamasta asiasta lainkaan johtolankoja ryhmänsä jäsenille. Monien pienempien konfliktien lisäksi Atyan tiimi taisteli myös Metru Nuin sodassa.

Atya erotti Ämkoon Toa-ryhmästään Ämkoon aiheutettua ryhmän tulen Toan kuoleman. Kuultuaan Ämkoon yhdistymisestä Makutan kanssa lähti Atya entisen alamaisensa perään surmatakseen tämän. Lopulta Atya löysikin Ämkoon Hautasaarilta, ja vastahakoinen taistelu alkoi. Vaikka Atya pieksikin entisen ilman toan vaivatta, ei nainen lopulta kyennyt tappamaan entistä toveriaan. Päämäärättömältä tuntuneen taistelun päätteeksi Atya surmasi itsensä, ja surun murtama Ämkoo hautasi veden toan saarelle.

Paljon myöhemmin Toa Tharkon herätti Atyan ruumiin henkiin naamiovoimallaan Ämkoon etsiessä Atyan miekkaa tämän hautakammiosta. Atya, Tharkon ja epäkuoleman naamiota kantava tulen Toa taistelivat Miekkapirua vastaan ja olisivatkin kukistaneet tämän, ellei matoran Enki olisi ennättänyt hakemaan Toa Matoroa apuun. Pitkän taistelun jälkeen Tharkon menehtyi, ja Ämkoo palautti Atyan ruumiin hautaan.

Atyan perintö on vaikuttanut Ämkoon elämään muillakin tavoin vielä pitkään veden toan kuoleman jälkeen. Atya on ilmestynyt Miekkapirulle näyissä, eikä entistä johtajaansa ikävöivä puolimakuta ole saanut mielenrauhaa Atyan kuolemasta.

Luonne Muokkaa

Atya oli kiivas ja armoton johtaja, jonka liekehtivän kuoren alla piili kuitenkin taitava strategikko. Perinteisen toa-koodin sijaan Atya noudatti etelän toien koodia, johon hänen jyrkkä oikeudentajunsakin nojasi.

Atyan lempeämpi puoli näkyi naisen taipumuksena huolehtia kumppaneistaan. Vaikka toa karkoittikin Ämkoon ryhmästään, ei nainen kuitenkaan kyennyt tappamaan vanhaa oppilastaan, vaan menetti mieluummin itse henkensä.

Kyvyt Muokkaa

Atya hallitsi veden elementtiä ja toa olikin poikkeuksellisen lahjakas ja tarkka elementti-iskuissa. Nainen oli myös toaksi poikkeuksellisen nopea ja vahva, ja hän oli erittäin taitava miekan käyttäjä. Atya kantoi mukanaan toista Ikimiekoista.