FANDOM

”The majority of vehicles in the Matoran Universe use mechanical legs or alternative means of propulsion, instead of wheels. Wheels and gears were seen to be use on the Southern Continent, and have also been used on other vehicles like the Destral Cycle.”

Tämä artikkeli on lista Klaanonin ajoneuvoista, joista tulisi muuten liian vähän tekstiä.

Maakulkuneuvot Muokkaa

Mönkijät Muokkaa

Mönkijät ovat kevyitä nelipyöräisiä maastoajoneuvoja, suunniteltuja yhdelle tai kahdelle hengelle. Ne toimivat hyvin kaikissa olosuhteissa ja Nazorakit erityisesti suosivat niitä.

Maasturit Muokkaa

Maasturit ovat suurempia nelipyöräisiä ajoneuvoja, jotka ovat myös suunnniteltu maastoajoon. Niissä on useimmiten tilaa monelle ja jotkin versiot ovat hyvin varustettuja, esimerkiksi Nazorakien jeepeissä on konekiväärit ja vesiskootterit mukana.

Moottoripyörät Muokkaa

Moottoripyörät ovat kaksipyöräisiä nopeita ajoneuvoja, joita Nazorakit käyttävät tasaisten alueiden partioinnissa. Niissä on monesti myös sivuvaunu.

Resiinat Muokkaa

Nazorak-pesät ovat varustettuja raiteilla joissa liikennöi resiinat, vaunut jotka liikkuvat kun kahta kampea vedetään vuorotellen. Ne toimivat rahdin ja sotilaiden kuljetuksajoneuvoina.

Mechat Muokkaa

Mechat ovat suuria robotteja, joilla on kaksi tai useampi jalkaa. Tähän mennessä Klaanonissa on nähty vain Keetongun rakentama Steampunk-Nöpö-mecha joka oli kuin Ussal-rapu. Sitä käytettiin Manun tiimin kuljetukseen Lehu-metsän läpi.

Kaivurit Muokkaa

Mustien Nazorakien käyttämiä kulkuneuvoja, joita käytetään massiivisimpien tunnelien rakentamiseen. Ne näyttävät isoilta robottimaisilta Nazoraktoukilta. Niiden keulassa on useita pieniä teriä ja poria. Niillä on myös piikikkäitä teloja asetettuna ylä- ja alapuolelle liikkumisen avustamiseksi. Ne ovat myös hyvin kestäviä. Niitä on tällä hetkellä rakennettuna vain muutama.

Vesikulkuneuvot Muokkaa

VesiskootteritMuokkaa

Vesiskootterit ovat Nazorakien käyttämiä nopeita, yksipaikkaisia ajoneuvoja jotka soveltuvat jokien ja järvien partiointiin. Niitä kuljetetaan yleensä maastureiden takaosassa.

VeneetMuokkaa

PurjeveneetMuokkaa

Purjeveneet ovat pieniä, muutaman hengen kuljetukseen tarkoitettuja veneitä, jotka kulkevat tuulen voimalla. Joissakin niistä voi olla myös moottorit purjeen lisäksi. Purjeveneet ovat yleisin keino liikkua saarelta toiselle.

MoottoriveneetMuokkaa

Moottoriveneet ovat purjeveneitä huomattavasti nopeampia ja kalliimpia veneitä, joita käytetään yleensä nopeaan matkustukseen tai naapurille röyhentelyyn. Xxonn omistaa Klaanin nopeimman moottoriveneen.

SoutuveneetMuokkaa

Soutuvene on se pieni puinen laite jota soudetaan kahdella airolla. Yleensä soutuvenettä käytetään lähinnä sisävesikalastukseen, mutta niitä käytetään myös suurien laivojen pelastusveneinä.

LaivatMuokkaa

Nazorakien laivatMuokkaa

Nazorakein virtaviivaiset metallilaivat ovat nopeita, tulivoimaisia ja kestäviä sotalaivoja jotka pitävät suurta osaa Klaanin merialueesta valvonnassaan. Suurin näistä pelätyistä laivoista on SS-Rautasiipi. Toinen tunnettu laiva on SS-Hürfund, jonka Laivasto tuhosi merellä. Nazorakien sotalaivat ovat aseistettu järeästi ja niissä on usein paljon sotilaita. Kaikkia Nazorak-laivat ovat Amiraalin suorassa komennossa.

SukellusveneetMuokkaa

Sukellusveneitä käyttävät pääosin Nazorakit. Ne kykenevät liikkumaan veden alla, vaikkakin ne liikkuvat nopeampaa pinnalla. Sukellusveneet ovat kaikista tappavimpia suuria laivoja vastaan, sillä ne ampuvat torpedot ja katoavat pohjaan.

PurjelaivatMuokkaa

Purjelaivat ovat yleisin käytetty laivatyyppi pitkillä purjehduksilla. Ne voivat kuljettaa rahtia, mutta osa niistä toimii täysin sotilaskäytössä, kuten Skakdien Akbsklsdflsfldax. Täysin oma lukunsa ovat merirosvolaivat, kuten Notfunin Yön Timo. Purjelaivat ovat yleensä rakennettu kokonaan puusta ja ne kulkevat suurten purjeiden voimalla. Niiden ruuma on tilava rahtia varten ja yhdelle laivalle mahtuu miltei sata matorania. Monissa on myös useampi tykkikansi.

Ilmakulkuneuvot Muokkaa

RiippuliitimetMuokkaa

Riippuliitimet ovat leijamaisia laitteita, jotka lentävät tuulen mukana ja kantavat mukananaan yhden olennon.

LentokoneetMuokkaa

Lentokoneita on monenlaisia. Niitä on rahtikäyttöön tarkoitettuja sekä hävittäjiä, mutta niitä yhdistää useimmiten se, että kaikissa on edes kaksi siipeä ja suihkumoottori/propelli. Hävittäjät ovat monesti aseistettu järeästi myös maajoukkoja vastaan taistelemiseen.

IlmalaivatMuokkaa

Ilmalaivoja on kahta eri tyyppiä; suuren kaasupallon varassa lentävät ilmalaivat, joita esimerkiksi The Black Hand käyttää joukkokuljetuksissaan sekä Metru Nuilaiset rahtina. Ilmalaivojen toinen tyyppi on Steampunk-ilmalaivat, jotka ovat monella tapaa purjelaivan kaltaisia. Niissä on suuret höyrykoneet jotka pyörittävät alusten propelleja. Steampunk-ilmalaivat eivät ole erityisen järeästi aseistautuneita, mutta ne ovat kestäviempiä kuin muut ilmassa kulekvat laitteet. Klaanin Laivaston ydin koostuu Steampunk-ilmalaivoista.