FANDOM

Ämkoo
Surprisebitches
Puolimakuta
Sukupuoli Mies
Tilanne Elossa
Ammatti Takinkääntäjä
Ryhmä Allianssi
Naamio Miru

”Sinulla on aivan liikaa sanaa.”
— Guardian Ämkoosta

Ämkoo (tunnetaan myös nimillä Miekkapiru ja Mäksä) on Bio-Klaanin entinen Admin, Ämkoon veljeskunnan perustaja sekä maineikas miekkamies.

Elämäkerta Muokkaa

VarhaishistoriaMuokkaa

Maksatoran

Matoran-aikanaan Ämkoo asui pienessä kalastajakylässä, Lohya-korossa, ja työskenteli kylän kartanpiirtäjänä. Eräänä päivänä Toa Atya värväsi Ämkoon ryhmäänsä, ja Ämkoo muuttui Toaksi. 

Ämkoo matkasi ympäri maailmaa Atyan Toa-ryhmän kanssa suorittaen erilaisia tehtäviä. Toa-aikanaan Ämkoo vietti aikaa myös Turaga Bakmein opissa, ja Ämkoon haltuun lahjoitettiin myös toinen legendaarisista Ikimiekoista.  

Ämkooll joutui kohtalokkaaseen selkkaukseen erään ryhmäläisensä kanssa, ja vihanpito johti kyseisen tulen Toan tapaturmaiseen kuolemaan. Atya uskoi Ämkoon olleen syypää kumppaninsa menehtymiseen. Järkyttynyt Ämkoo pakeni Atyalta vieden Ikimiekan mukanaan, ja toa lähti kiertelemään maailmaa taistellen milloin missäkin omaan oikeudentajuunsa nojaten.

Matkoillaan Ämkoo päätyi lopulta Yuurein tulivuorisaarelle. Pian sinne saavuttuaan miekkamies löysi itsensä saaren matoranien perustaman vastarintaliikkeen riveistä, taistelusta saaren väkivaltaista hallitsijaa vastaan. Seikkailu johti taisteluun tulivuoren kammottavaa paholaista, Yuurein Makutaa vastaan, ja taistelun päätteeksi Makuta koitti imaista Ämkoon taistelutaitoineen itseensä. Kuin ihmeen kaupalla Ämkoo kuitenkin selvisi kamppailusta voittajana, ja puolimakuta oli syntynyt.

Myöhemmin Atya löysi jahtaamansa Ämkoon ja pakotti Miekkapirun kaksintaisteluun. Raa'an taistelun päätteeksi Atya ei kuitenkaan pystynyt tappamaan entistä oppilastaan, ja veden toa surmasi itsensä tappion merkiksi.

Bio-KlaaniMuokkaa

Ämkoo liittyi Klaaniin jo Klaanin varhaisina aikoina. Tawa uskoi Ämkoon voimista olevan hyötyä Klaanin puolustuksessa, ja Ämkoo nimitettiin pian adminiksi.

Miekkapiru alkoi kouluttaa Klaanin lähistöllä olevalla viidakkosaarella asuvia matoraneja taistelemaan, ja matoran-ryhmä muotoutui aikojen saatossa Ämkoon Veljeskunnaksi. Ämkoo vietti vuoroin aikaa Klaanissa, vuoroin veljeskuntansa viidakkosaarella. Samalla miekkamies kehitti taistelutaitojaan entisestään.

Lähtö ja sen jälkeiset matkatMuokkaa

Klaanin kuhisevaan elämään huonosti kotiutunut Ämkoo päätti lähteä Klaanista. Minkäänlaisia tietoja määränpäästään Ämkoo ei Klaanille kertonut, joskin Guardianin tiedetään olleen Ämkoohon yhteydessä myös tämän lähdön jälkeen.

Lähtönsä jälkeen Ämkoo kierteli pitkin maailmaa, mutta näistä retkistä tiedetään vain vähän.

PaluuMuokkaa

Ämkoo palasi klaanilaisten joukkoon Snowmanin ja Kepen taistellessa nazorakien eliittisotilasta vastaan. Ämkoo puuttui taisteluun ja kukisti Nazorakin, samalla kun Killjoy ja Guardian liittyivät seurueeseen. Matkatessaan kohti Klaania joukkio poimi mukaansa myös Domekin. Lopulta Ämkoo päätyi joukkion mukana pitkästä aikaa Klaanin saarelle.

Miekkaburrito

Tehtävä trooppisella saarellaMuokkaa

Ämkoo lähti Snowie seuranaan etsimään Nimda-sirua eräältä trooppiselta saarelta, mutta saarella sijainnut nazorak-tukikohta yllätti klaanilaiset. Pakkolaskun jälkeen klaanilaisten tiet erosivat, ja Ämkoo törmäsi Marionettiin, Avden kätyriin. Pitkän miekkamittelön päätteeksi Marionetti kukisti Ämkoon, katkaisi tämän miekkakäden ja vei Ämkoon miekan. Kaksintaistelun jälkeen Ämkoon kontrolli tämän makutavoimiin petti ja soturi muuttui hetkeksi raivokkaaksi hirviöksi. Kohtauksen jälkeen Snowie onnistui pelastamaan takaisin Toa-muotoon taantuneen kumppaninsa kaiken kaaoksen keskeltä.

Vetäydyttyään saarelta klaanilaiset löysivät etsimänsä sirun, mutta Marionetti onnistui viemään tämän. Lyhyen taistelun jälkeen Ämkoo kukistui toistamiseen ja upposi Snowien kanssa meren pohjaan varastamansa sukellusveneen kanssa. Ämkoon veljeskunnan matoranit kuitenkin pelastivat kaksikon valtavalla merilinnulla.

Paluu Bakmein oppiin ja vierailu Atyan haudallaMuokkaa

Ämkoo palasi vanhan opettajansa oppilaaksi tavoitteenaan kerätä itselleen tarpeeksi voimia Marionetin kukistamiseen ja legendaarisen miekan palauttamiseen. Samaan aikaan Ämkoo lähetti matoran-apulaisensa noutamaan Atyan haudan avaimen. Ämkoo lähti Hautasaarille tavoitteenaan noutaa toinen Ikimiekoista Atyan haudasta.

Haudalla Ämkoota kuitenkin odotti tämän entisen Toa-toverin Tharkonin väijytys. Tharkon taisteli kahden epäkuolleen Toan avustuksella Ämkoota vastaan, mutta Ämkoon toveri Enki onnistui noutamaan saarelle apua. Enkin Klaanista mukaansa tempaama Toa Matoro liittyi taisteluun. Taistelun aikana Ämkoo käytti Bakmeilta saamaansa Toa-kiveä, imi Toa-energian pois itsestään ja uudelleenherätti sisällään piilevät Makuta-voimat. Ämkoon menettämän käden tilalle syttyi punaisesta varjoenergiasta koostuva energiakoura ja hänen fyysiset voimansa kasvoivat. Taistelun käännyttyä klaanilaisten voitoksi Ämkoo sai haluamansa miekan, palautti Atyan ruumiin takaisin tämän hautaan ja lähti sitten takaisin Bakmein tykö.
Paha natsi

Nazorak-valtausMuokkaa

Ämkoon pitkään kestänyt harjoittelu keskeytyi nazorakien ryhtyessä valtaamaan saarta jossa sekä Bakmein asuinsija että Ämkoon veljeskunnan piilotukikohta sijaitsi. Ämkoo lupasi vanhalle turagalle palaavansa myöhemmin ja lähti sitten kahden veljeskuntalaisen kanssa kohti tukikohtaa, mutta matka vaikeutui saarella ahkerasti partioivien matoranien toimesta. Lopulta Ämkoo kuitenkin pääsi tukikohtaan, lähetti viestin Klaaniin ilmoittaakseen torakoiden toimista ja alkoi sitten valmistella vastaiskua nazorak-valloittajien varalle. 

Ämkoo taisteli nazorakien Eversti 437:n kanssa veljeskunnan evakuointioperaation aikana. Taistelu päättyi veljeskunnan matoranien albatrossiharhalaukaukseen. Myöhemmin Klaaniin kiiri tieto, että Ämkoo oli päättänyt vaihtaa sodassa puolta, ja hypätä nazorakien riveihin. Ämkoo oli myös hankkinut jostain itselleen ainakin kolme numeroa liian ison pitkän manttelin. Klaanilaiset eivät tienneet kumpi teko sai heidät vihaamaan Ämkoota enemm- krhm. 

Luonne Muokkaa

Ämkoo on luonteeltaan hankala ja ilkikurinen, ja terävän kielensä takia hän hankkiutuu helposti vaikeuksiin. Hänet tunnetaan ovelana sekä sarkastisena töksäyttelijänä, jolla on kuitenkin etelän toilta peritty hieman omintakeinen kunniantunto. Ämkoon luottamuksen voittaminen ei ole helppoa, eikä Miekkapiru Klaanissa oleillessaan luottanut kovinkaan moneen klaanilaiseen. Ämkoo kuitenkin ystävystyi Guardianin kanssa, ja kaksikolla oli hyvin lämpimät välit kunnes se saamarin vihreänaamainen perkele meni ja vaihtoi puolta.

Ämkoo kantaa yhä syyllisyyttä Atyan kuolemasta, ja tämä näkyy aina jos joku ottaa veden toan puheeksi. Atya, ja naisesta muistuttavat Ikimiekat, ovatkin Ämkoolle soturin suurin heikko kohta, ja miekkamies on pitkään koittanut hakea tapaa hyvittää menneisyytensä.

On myös mainittava, että Ämkoo nukkuu harvoin ja virnuilee paljon. Toinen näistä johtuu kahviaddiktiosta. Kukaan ei tiedä, että kumpi.

Ulkonäkö Muokkaa

Pahakakkiainen

Ämkoo on kooltaan keskivertoa toaa hieman pidempi, ja hänen vartalonsa päävärit ovat vihreä ja musta. Ämkoon voimaton miru nuva, kädet ja ja jalkaterät ovat vihreät, kun taas tämän panssarit ovat pääosin mustat. Ämkoon silmät hehkuvat punaisina. Miekkaansa Ämkoo kantaa vyötäisillään.

Ämkoon oikean käden tilalla hohkaa tätä nykyä varjoenergiasta koostuva energiakoura. Ämkoo voi tahtoessaan sammuttaa käden, joten se ei ole aina näkösällä.

Ämkoo pukeutuu usein pitkään hupulliseen viittaan. Tällä hetkellä hänellä on kuitenkin päällään nazorakien musta upseerimantteli.

Kyvyt Muokkaa

Ennen Ämkoo hallitsi kaikkia ilman Toille ominaisia voimia, mutta valtaosa näistä voimista katosi kun Ämkoo yhdistyi Yuurein Makutan kanssa. Silloin hän sai itselleen kanohi-haarniskan, joka mahdollisti usean eri naamiovoiman yhtäaikaisen käytön ja mittavat fyysiset voimat. Haarniska kuitenkin katosi Marionettia vastaan käydyn taistelun päätteeksi.

Ämkoon uudelleenherätettyä Makuta-voimansa sai hän katkenneen kätensä tilalle voimakkaan energiakäden, jonka fyysiset ominaisuudet ovat huippuluokkaa. Raaja on erittäin vahva ja teknisesti ottaen vahingoittumaton, mutta sen liikakäyttö johtaa toisinaan käden hetkelliseen katoamiseen. Makuta-voimat suovat Ämkoolle myös nopeat refleksit, herkät aistit ja muiltakin osin tavallista toa-kehoa vahvemman vartalon.

Ämkoo on pitkän historiansa aikana hionut taistelutaitonsa äärimmilleen ja kehittynyt erittäin taitavaksi miekkailijaksi. Kaksintaistelussa Ämkoo on hengenvaarallinen vastustaja ja harvassa ovat ne jotka hänet uskaltavat lähiasein haastaa. 

Ämkoolla on myös omituinen kyky niellä aseita sekä muita esineitä, ja oksentaa ne sitten esiin kun tilanne niin vaatii. Erikoinen nielemistemppu tuntuu rikkovan kaikkia anatomian ja mukavuuden lakeja, eikä Ämkoo ole suostunut kommentoimaan taidon alkuperää. Ämkoo on opettanut kyseenalaisen taitonsa myös Veljeskuntansa matoraneille. 

Välineet Muokkaa

Ikimiekat

IkimiekatMuokkaa

Ämkoon miekka on toinen kahdesta muinaisesta miekasta. Ikimiekka on kevyt ja nopea, ja sen valkeana hehkuva terä leikkaa miltei mitä tahansa. Terän lopullinen terävyys riippuu miekan kantajasta, ja tämän voimista.

Ämkoo menetti Ikimiekkansa, Äären, taistelussa Marionettia vastaan. Aiemmin toa Atyan käytössä ollut Äären sisarmiekka Alku siirtyi Ämkoon omistukseen, kun Miekkapiru kävi hakemassa miekan Atyan haudasta.

Katso myös Muokkaa